• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Skvělý rodič

Stránka o dětech, výchově a rodičovství

3 důvody, proč se děti chovají stále hůře (a co se s tím dá dělat)

31.8.2018

3 důvody, proč se děti chovají stále hůře (a co se s tím dá dělat)

Starat se o děti není vždy – jak se říká – med lízat. Učitelé, rodiče i pečovatelky si stále častěji stěžují na špatné chování dětí.

Katherine Lewisová, máma a novinářka, strávila až pět let snahou zjistit, co je důvodem problémového chování dětí. Výsledky svého výzkumu shrnula ve své knize s názvem The good news about bad behavior (Dobré zprávy ohledně špatného chování).

Lewisová tvrdí, že rodiče a učitelé děti příliš kontrolují. Výsledkem je, že děti se nenaučí sebekázni.

Děti se nechovají špatně proto, že by chtěly, ale protože je nikdo nenaučil dovednostem, které potřebují k sebeovládání.

Za tuto krizi jsou podle Lewisové odpovědné tyto tři faktory:

1. Změna ve způsobu hry

Dnešní děti si hrají jinak, jak tomu bylo v minulosti. Reportér Cory Turner píše:

„Před dvaceti až třiceti lety děti běhaly venku s dětmi různé věkové kategorie. Hrály si bez dozoru rodičů, nebo někdo jen přihlížel.

Uměly své spory řešit, protože měly silnou motivaci – záleželo jim na tom, aby si měly s kým hrát. Své hry si děti plánovaly a organizovaly samy.

Měly dostatek svobody, což přispívalo k budování sebevědomí a podpoře duševního zdraví.“

Dnešní hra má však úplně jiný charakter – mnohem více ji kontroluje dospělý a interakce s ostatními dětmi je citelně slabší.

Lewisová poukazuje na to, co dnešním dětem chybí:

„Děti nemají dostatek čerstvého vzduchu, pohybu a sociální interakce s druhými dětmi, která jim předtím pomáhala nabýt sociálních dovedností, včetně schopnosti spolupracovat.

Při hře venku se děti naučily ovládat své impulzivní chování a nabyly schopnosti abstraktního myšlení (předstírání).

Nejsilnější motivací kontrolovat své chování je pro děti interakce s druhými dětmi bez zásahu dospělého.“

Pokud děti nedostanou možnost hrát si bez přítomnosti a zasahování dospělého, přicházejí o drahocennou příležitost rozvíjet dovednosti potřebné pro jejich seberalizaci.

2. Nárůst využívání technologií a sociálních sítí

Dalším důvodem špatného chování dětí je rozmach technologií.

Jedním z negativních důsledků nadměrného využívaní technologií je touha dětí kopírovat známé lidi, které vidí v televizi nebo na sociálních sítích.

Jak poznamenává Lewisová:

„Děti sledují známe osobnosti z reality show a YouTube, aby zjistily, kde by se mohly uplatnit. Místo toho by se měly snažit zjistit, co je skutečně naplňuje a dává jejich životu smysl.“

3. Nedostatek spojení

Třetí důvod, proč se děti chovají špatně, vychází z nedostatečného spojení a začlenění do kolektivu. Lewisová říká:

„V našich zaneprázdněných životech nemáme čas na to, abychom prohodili pár slov se sousedem.

Zatímco před dvaceti lety by náš dvanáctiletý syn kosil sousedův trávník, dnes letí z fotbalového tréninku na zkoušku s kapelou a odtud k učení.

Dnešní děti nemají absolutně žádné ponětí o tom, jaké místo ve společnosti zastávají a čím by ji mohly obohatit.“

Jak to napravit?

Lewisová nabízí tři tipy, jak můžeme dětem pomoci získat dovednosti, které nezbytně potřebují k sebeovládání (a k tomu, aby byly úspěšné a vytrvalé):

1. Budujte mezi vámi spojení

Děti potřebují, aby jim rodiče prokázali svůj zájem tím, že s nimi budou trávit čas.

„Cílené spojení mezi rodičem a dítětem, při kterém neposloucháme jen na půl ucha, nebavíme se s mobilem nebo něčím jiným, co by nás vyrušovalo, je jednoduše o tom, že dítěti věnujeme svou plnou pozornost.

Stačí patnáct minut na to, abyste trávili čas se svým dítětem při nějaké aktivitě.“

Podle Lewisové společné aktivity pomáhají budovat silný vztah mezi rodičem a dítětem, což výrazně napomáhá při řešení problémů spojených s nevhodným chováním.

2. Posilte komunikaci

Komunikace hraje velmi důležitou roli. Dává dítěti základy kritického myšlení a učí ho dovednostem, které jsou nezbytné pro řešení problémů.

„Komunikace nespočívá jen v mluvení dospělého; je to také o poslechu a snaze pochopit věci z perspektivy dítěte…

Je to o vyslyšení jeho problémů, aniž byste ho zasypali množstvím otázek a rad. Můžete klást otázky, které dítěti pomáhají řešit problém a zažehnout jiskru kritického myšlení.“

To může být někdy hodně náročné, zvláště pokud máte příliš mnoho práce. Ale existuje mnoho způsobů, jak se dá s dětmi komunikovat i přesto, že jste v časové tísni.

Stačí pár sekund, zastavte se, rozhlédněte se kolem sebe a promluvte si o tom, co vidíte.

3. Budujte jejich schopnosti

Lewisová se domnívá, že rodiče by měli dát dětem prostor pro rozvíjení dovedností, které jim pomáhají kontrolovat své chování a emoce. Jde o dlouhodobý proces.

„Když jsou děti malé, rodiče rozhodují o všem. Cílem je, aby se děti naučily rozhodovat samy za sebe poté, co dovrší plnoletosti.“

Tímto schopnostem se děti učí pozorováním a imitováním svých rodičů a učitelů.

Takové dovednosti mají pro děti dvojnásobný význam. V první řadě jim umožňují převzít odpovědnost za některé věci v domácnosti.

Když jsou za něco odpovědné, uvědomují si, že v rodině hrají důležitou roli. To přispívá k jejich zdravému sebevědomí.

Kromě toho tyto dovednosti – zejména zvládání silných emocí, plánování a organizování – pomáhají dětem kontrolovat své chování, což je výhodné z krátkodobého (pokud umějí ovládnout svůj vztek), ale i dlouhodobého hlediska.

Doporučení Lewisové již pomohla mnohým rodičům a učitelům. Je pravděpodobné, že klíč k tomu, aby se děti uměly lépe chovat, nespočívá v přísnější kontrole, ale v tom, že jim pomůžeme, aby se naučily kontrolovat své chování?

Kategorie: Články Značky: l-k

Reader Interactions

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

Doporučujeme články:

  • Méně je opravdu více: staňte se rodičem – minimalistouMéně je opravdu více: staňte se rodičem – minimalistou
  • 10 tipů, jak se stát pozitivním vůdcem (kterého dítě potřebuje)10 tipů, jak se stát pozitivním vůdcem (kterého dítě potřebuje)
  • Používání sociálních médií u teenagerů vede k internalizovaným problémům v chováníPoužívání sociálních médií u teenagerů vede k internalizovaným problémům v chování
  • Má vaše dítě ADHD? Pak má i těchto 11 superschopností!Má vaše dítě ADHD? Pak má i těchto 11 superschopností!
  • Trpí vaše dítě častými střevními problémy? Podle nejnovější studie to může signalizovat pozdější psychické problémyTrpí vaše dítě častými střevními problémy? Podle nejnovější studie to může signalizovat pozdější psychické problémy

Copyright © 2025 · Skvělý rodič · Všechna práva vyhrazena · Ochrana osobních údajů (Privacy Policy) · Kontakt

Pro zkvalitnění služeb využíváme soubory cookies. Používáním této stránky s tím vyjadřujete svůj souhlas. Rozumím Více informací
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT