Všichni moc dobře víme, jaká může být návštěva zubaře stresující. Snad není potřeba říkat, že obzvláště náročné jsou návštěvy dětského zubaře.
Už pět a půl roku pracuji jako zubní hygienistka na dětské klinice a ráda bych se s rodiči podělila o pár tipů, které jsem shromáždila během své praxe. Z noční můry by se tak mohla stát příjemná aktivita pro celou rodinu.
Před nejbližší návštěvou zubaře mějte na paměti následující doporučení:
1. Používejte ten správný jazyk
Zkušený dětský zubař dokáže dítěti přiblížit celý zákrok či ošetření v jazyce, kterému dítě snadno porozumí. Zároveň se umí vyhnout tomu, aby v dítěti vzbudil strach. Pokud se dítě přímo zeptá, jestli ho to bude bolet, pozná metody, jak ho uklidnit.
Zkušený profesionál poskytne dítěti prostor ptát se na věci, které potřebuje vědět, nebo mu dopřeje na chvíli si odpočinout.
Rozumí tomu, že pokud dítě převezme kontrolu nad děním v ambulanci, pomůže mu to zbavit se úzkosti. Mluvení dokáže přizpůsobit požadavkům dle věku, potřeb a slovní zásoby dítěte.
Ačkoli mají rodiče dobré úmysly, zubní zákrok často zbytečně zkomplikují. Aby dítě uklidnili, často říkají: „Neboj se, nedají ti injekci.“
Ale dítě ve skutečnosti nic takového ani nenapadlo. Začne se proto bát ještě více. Dovolte ošetřujícímu lékaři vysvětlit dítěti, co se bude dít, a to v jazyce, kterému bude rozumět.
Pokud se cítíte zmateně ohledně používání a vhodnosti některých slov a termínů, zeptejte se na to svého zubaře ještě před návštěvou.
2. Neříkejte dítěti o svých nepříjemných zážitcích v zubařském křesle
Stomatologie se v průběhu let pořádně změnila. Vaše vzpomínky na zkušenosti z dětství si nechte raději pro sebe. Mnohé ambulance se snaží využívat rozmanité techniky, aby návštěvu dětského zubaře přeměnily v pozitivní zkušenost.
Pokud mají rodiče trauma z nějaké nepříjemné zkušenosti u zubaře, svou úzkost mohou nevědomky přenést na své dítě.
Návštěva zubaře tak může být pro celou rodinu ještě nepříjemnější. Nezapomínejte, že pozitivní výsledek návštěvy zubaře závisí do značné míry na vás.
3. Nechte nás, ať si vybudujeme vztah
Dětský zubař si potřebuje s dítětem vybudovat vztah plný důvěry, protože mu bude poskytovat své služby dlouhodobě. Abychom to dokázali, potřebujeme vytvořit to správné prostředí, ve kterém budeme moci mluvit s vaším dítětem a ošetřovat ho.
Je velkou výhodou, pokud se rodiče během návštěvy ambulance zapojují do rozhovoru a pokládají otázky, protože se tak mohou oni i dítě dozvědět více informací o zubní péči a zároveň to dokazuje, že mají chuť učit se nové věci a zlepšovat se.
Lékař potřebuje znát i pohled rodiče, jak dítě přistupuje k péči o svůj chrup, jak si čistí zuby a zda používá zubní nit. Lépe tak dokáže určit případné problémy a nedostatky.
Někdy však rodiče neúmyslně narušují budování vztahu zubař versus dítě – nedovolí dítěti odpovědět na otázky zubaře či dokonce přebírají vedení nad celým vyšetřením.
Pokud rodič neustále vstupuje do rozhovoru lékaře s dítětem a odpovídá za něj na všechny otázky, lékař velice těžko pochopí stanovisko dítěte. Rodič tak omezuje naše možnosti spojit se s dítětem na osobní úrovni, poznat jeho úhel pohledu a zjistit, jaká je jeho motivace.
4. Pokud nerozumíte, ptejte se
Pečovat o vaše dítě je pro nás čest a také zodpovědnost, kterou nebereme na lehkou váhu. Kdykoli budete mít pocit, že nerozumíte, proč se chystáme provést zákrok, nebo proč jsme vám předepsali nějaké léky, žádejte po nás vysvětlení.
Pokud jsou rodič a zubní lékař jednotní, je jednodušší udělat z návštěvy lékaře pozitivní zkušenost. Vzdělávání je také součástí naší práce a baví nás.
Můžeme vám ukázat rentgenové snímky, fotky ústní dutiny a množství dalších vizuálních pomůcek, abychom vám pomohli pochopit navrhovanou léčbu či ošetření.
Nikdy se neváhejte zeptat, pokud něčemu nerozumíte. Kromě šťastného dítěte je pro nás důležitá důvěra a spokojenost rodiče.
5. Neočekávejte dokonalost
Péče a ošetření dětí nejde vždy podle plánu a přináší mnoho složitých situací. Netřeba si z toho dělat těžkou hlavu. Když přijde do ambulance dítě, snažíme se především o to, aby jeho první zkušenost byla pozitivní a nebálo se přijít znovu.
Takže při čištění a leštění zoubků například nepoužijeme rotační kartáček, ale obyčejný. Rodiče by měli pochopit, že nám jde především o posun vpřed, nikoli dokonalost. Často se setkávám s rodiči, kteří jsou celí vystresovaní z toho, že jejich dítě nesedá na zubařské křeslo s nadšením.
Je to však zcela normální! Nenechte se tím vystresovat. Jsme přizpůsobiví a víme, že s přibývajícími návštěvami to pomine.
Když děti trochu vyrostou a začnou více vnímat prostředí kolem sebe, někdy se bojí ještě více. Ale to je normální. Takže se zhluboka nadechněte a připomeňte si, že pro ně děláte to nejlepší. Zvládnete to!
Zdroj: thepediatrichygienist.com, Zpracoval: Skvelyrodic.cz
Napsat komentář