V průběhu několika let jsem naučila číst zhruba 124 dětí. Byly děti, které si sedly s knihou a jaksi zázračně začaly číst.
I kdybych ráda pochválila tyto děti, pravděpodobně to mělo se mnou velmi málo co dočinění. Byly děti, které, když jsem je trénovala o samotě, postupovaly pomalu, vyslovujíce slovo po slově.
Nejraději jsem však učila ty děti, které se čtením bojovaly. Zní to trochu zpátečnicky, vím, ale poslechněte si mě. Ty ostatní mě prostě potřebovaly jen jako orientační bod.
Některé děti potřebovaly velmi málo. Postupovaly ze dne na den. Ale bojovníci mě potřebovaly, abych je držela za ruku. Každé slovo bylo těžké.
Většinou si neuměly zapamatovat všechna písmena a zvuky. Mohly by, jenže když byla písmena najednou spolu na jedné straně, vypadala jim cize.
Tyto děti byly ty, které mě rozesmály, rozplakaly a kvůli kterým jsem někdy chtěla cokoliv hodit o zem. (Hlavně v ty dny, kdy nebyly schopny přečíst větu, kterou si nacvičily den předtím.) Pak ale jednoho dne se něco změnilo a už to dokázaly.
To z nich udělalo mé nejoblíbenější žáky. Po všech slzách a bojích (na obou stranách) se to jednoho dne stalo a ony se připojily ke „čtenářům“.
Je to jeden z nejkrásnějších přechodů, který jsem kdy viděla. Roztaje to vaše srdce a vám se chce vyskočit a zakřičet něco bláznivého!
Na základě tohoto druhu zkušeností byste si mohli myslet, že učit číst v mé domácí škole, bylo tím pověstným kusem dortu. Ale nebylo.
Naučit mé děti číst bylo ve skutečnosti tak těžké, jak to bylo s ostatními 124 dětmi. Teď jsem dostala tři čtenáře a ti spadají do všech tří kategorií, které jsem již zmiňovala.
Jedna dívka se rychle učila. Druhé dítě bylo pomalé, ale stabilní. Při posledním bylo více slz, než bychom vůbec uměli spočítat.
Přátelé, předpokládám, že tento článek nyní čtete, protože se vám ušlo právě jedno z takových dětí.
Dnes vás chci povzbudit tím, že vám ukážu některé z mých nejlepších tipů a zdrojů, které pomohou vašemu bojujícímu čtenáři.
Co dělat, když vaše dítě bojuje se čtením
1. Poznejte pravdu o tom, KDY by se mělo dítě učit číst
Chybou, kterou dělá většina rodičů u toho, jak učí děti číst, je to, že na ně příliš tlačí. Pamatujte, to, že jsme v domácí škole, má svůj důvod.
Má to obrovské výhody, nejdůležitější z nich je schopnost umožnit svým dětem růst a rozvíjet se svým vlastním tempem bez tlaku ze strany nějaké instituce.
Školní systém není nastaven na to, aby odpovídal potřebám a nejlepším zájmům KAŽDÉHO dítěte, je nastaven v zájmu celku. To je ta pravda, kterou nechtějí, abyste věděli.
Průměrný věk na to, aby se člověk naučil číst, je 8 let. Vraťte se na začátek tohoto odstavce a přečtěte si to znovu. Ano, řekla jsem věk 8 let.
I přesto tak systém není nastaven. Do škol přinášejí malé děti ve věku 6 let a očekávají, aby ovládaly tyto věci na konci prvního ročníku, navzdory tomu, že průměrné dítě na to není připraveno.
U vás doma máte rozhodnutí ve vašich rukou. Přestaňte si myslet, že váš druhák selhává, protože se ještě nezdokonalil ve čtení. To NENÍ pravda.
Zvláště, pokud se jedná o kluka. Uvolněte se a užívejte si celý proces. Pamatujete, co jsem řekla o těch dětech, které zápasí? Slibuju, že když toho konečně dosáhnou, nikdy na tu chvíli nezapomenete.
2. Hodnoťte fakta
Určitě přijde ten čas, kdy musíme být více proaktivní a trochu méně uvolnění. Někdy se problém nevyřeší sám od sebe postupem času. V roli rodiče tuto možnost musíme přijmout. A být připraveni proto něco udělat.
Není to o tom, abyste své dítě označili. Nenávidím tento nápad. Je to o tom, abyste byli vybaveni na to, abyste poskytli pomoc vlastním dětem v době, kdy procházejí svým zvláštním zápasem.
Nespěchejte k připnutí nálepky, ale také neignorujte možnosti. Toto je o jemné dělící čáře, kterou bych navrhovala ponechat nejprve v rukou osudu. Následně jsem navrhla několik pokynů pro případ, že byste potřebovali pomoc.
Vidění. Pokud vy nebo váš manžel potřebujete brýle, abyste lépe viděli, nebo je potřebujete na čtení, dejte optice (ne pediatrům) otestovat zrak svého dítěte a dělejte to každý rok, dokud vaše dítě zápasí se čtením nebo obecně se školou.
Přála bych si, abych to udělala se svým dítětem mnohem dříve. Důvěřovala jsem závěsné tabuli v pediatrické ambulanci, a to nebylo moudré.
Jakmile jsme našeho bojovníka vybavili brýlemi, věci se drasticky zlepšily. I když šlo o malou odchylku, byla to překážka v již tak složité situaci. Takže nečekejte!
Pozornost. Jinou klíčovou příčinou problémů se čtením je neschopnost dětí soustředit se.
Může to být těžké, protože malé děti (zejména kluci) nebyly stvořené na stále sezení během dlouhých hodin u stolu nebo na soustředění se na různé druhy úkolů, které od nich vyžadujeme.
Ještě před několika desetiletími byli titíž kluci venku na polích, divoce běhali, minimálně do věku osmi let. Pokud se vaše dítě dokáže ve škole soustředit 10-20 minut, on/ona je normální.
Pokud máte dítě, které se neumí ve škole soustředit po dobu 10-15 minut, budete muset zvážit intervenci. Dejte mu více času na to, aby najelo na školní systém s přerušováním na kratší období, dokud nedosáhne věku osmi let.
Také umožněte svému dítěti během učení postavit se nebo se hýbat. Účelem je dostat informaci. Neseďte tam jako kostelní myš.
Pokud zjistíte, že ani jedna z uvedených věcí nefunguje, zvažte vyloučení cukru, umělých barviv, dokonce i lepku ze stravy svého dítěte, které mohou přispívat k jeho hyperaktivitě. Věřte mi, je to mnohem lepší než hrozné vedlejší účinky léků, které vám na to předepíší lékaři. A dlouhodobě je to mnohem účinnější.
Dyslexie. Osobně mám s tímto velmi málo zkušeností, neboť veřejné školy to ani nebudou testovat a zkoumat, dokud děti nebudou ve třetím ročníku. (Vždycky jsem učila druháky).
Obracení písmen před tímto věkem může být normální, a proto se nelekejte.
Pokud má vaše dítě více než osm let a stále bojuje, doporučila bych, abyste se podívali na tuto stránku (v angličtině). Marianne je veteránem domácí školy s mnohaletými zkušenostmi v dané oblasti.
3. Využijte jejich zájmů
Často zjišťuju, že zápasící čtenář má jeden hlavní problém – on to nechce. Říká vám to něco? Není něco ve vašem životě, co skutečně nechcete?
Jako dospělí to často ignorujeme, prohlašujíce, že život je o provádění věcí, které nechcete provádět a trváme na tom, aby se naše děti naučily poslouchat. A do určité míry je to pravda.
Ale mám na vás jednu otázku. Pokud je něco, co neradi děláte, nehledáte nějaký způsob, jak změnit proces, tak, abyste ho uměli více řídit způsobem, aby vám to vyhovovalo?
Během mnoha let života jste našli několik dobrých způsobů, jak řídit tyto věci, ale děti nemají tuto schopnost. Potřebují nás, abychom jim pomohli naučit se tyto dovednosti.
Pokud vaše dítě zápasí se čtením, snažte se umožnit mu vybrat si knihy a témata, které chce číst. Slibuju, že to změní pravidla hry. Udělala jsem to se svým zápasícím dítětem a výsledky byly úžasné.
4. Vyberte správné nástroje
Existují stovky programů na učení čtení. Pamatujete si starou reklamu s malou dívkou, která se rozplývá: „Závislost na Phonics u mě fungovala?“
Myslím na to pokaždé, když si sednu, abych doporučila nějaké rodině osnovy čtení. Myslím na to proto, že ve skutečnosti řekli pravdu.
Program funguje pro ni, to však znamená, že funguje pro každého. A je to pravda při každém jednom programu, který existuje.
Nenechejte si to ujít. Neexistují ani jedny osnovy pro čtení, nebo program, který by naučil každé dítě číst. Takový neexistuje, protože naše děti jsou tak rozdílné, jak jsou rozdílné květiny, kterými Bůh vyzdobil Zemi.
Nemůžeme očekávat, že všem sedne stejná velikost šatů.
Takže pokud váš nynější program nefunguje, je pravděpodobně načase, vyměnit ho za jiný. Ano, mohl fungovat pro velkého bratra, ale budete ho muset nechat tak.
Jste na řadě
Příteli, vím, že zde bylo mnoho informací, a taky vím, že problém se čtením u vašeho dítěte, vám leží na srdci. Netrapte se! Umíme to zvládnout.
Vaše děti se naučí číst. Napište nám do komentářů jednu věc, se kterou se budete tento týden zabývat, nebo kterou tento týden změníte. Nebo pokud máte jiné nápady, se kterými se chcete podělit, udělejte to!
Ilona says
Přestanu svého šestiletého syna nutit do čtení ve slabikáři. Doma ho to nebaví, ale ve škole čte rád. Učitelka je spokojená, chválí ho. Tak proč musí ještě to samé stále dokola číst i doma???