• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Skvělý rodič

Stránka o dětech, výchově a rodičovství

Místo toho, abyste předškoláka nutili se omluvit, udělejte raději toto

15.4.2018

Místo toho, abyste předškoláka nutili se omluvit, udělejte raději toto

„Říct, že je nám toho líto“ může děti naučit, aby řekly, že je jim toho líto. Avšak vědí děti, co to opravdu znamená?

Představte si následující situaci: Váš předškolák si hraje s jiným dítětem a vznikne neshoda kvůli tomu, kdo si bude hrát s hračkou. Vaše dítě štípne jiné dítě, které následně začne plakat. Co uděláte?

U mnohých z nás bude naší bezprostřední reakcí to, že vyskočíme se slovy: „Omluv se a řekni, že je ti toho líto!“ Je to přirozené. Je to normální, je to civilizované.

Když se však jedná o dítě, kterému je méně než 5 let, skutečnost je taková, že ono vůbec neví jak nebo proč má něčeho litovat. Využijme proto tuto chvíli na to, abychom ho naučili, co to znamená.

Tento scénář mi není neznámý. Byl součástí mého každodenního života po dobu delší než jednu dekádu.

Nejprve jako učitelky předškoláků a nyní jako výzkumné pracovnice vývoje raného dětství, která se specializuje na předškoláky (když nemluvím o tom, že jsem mámou batolete, a tak bojuji s nutkáním donutit ho omlouvat se denně).

Zjistila jsem však, že překročením hranice při používání „Řekni, že toho lituješ“, mohu vytvořit silný tréninkový moment. Ten pomůže dětem porozumět, co ospravedlnění znamená a proč je to důležité.

Jak to uděláte? Zkuste to rozdělit na pět jednoduchých kroků:

Krok č. 1: „Zmenšete se“

Rychle kleknu na zem a udělám se malou, a tak jsem s dítětem na stejné úrovni očí. Dětem to pomáhá spojit se se mnou a začít mě poslouchat. Budou se také cítit příjemněji v nepříjemné situaci.

Když dospělý stojí nad dětmi, ty nabydou pocitu, že jsou obviňovány. Je tak pravděpodobnější, že se budou cítit trapně a uzavřou se.

Abyste tomu předešli, zmenšete se na jejich velikost a mluvte měkkým tónem.

Krok č. 2: Nechte je identifikovat se s emocí druhé osoby

Nakolik je empatie rozhodující při pochopení toho, co ve skutečnosti „Já toho lituji“ znamená, musíme začít se základy, čímž jsou emoce.

Aby pochopily, proč něčeho litují, dítě nejprve musí porozumět, jak se druhá osoba cítí.

V momentě řeknu něco jako „Och, Bože, podívej se na tu tvář. Jak se ti líbí? Myslíš si, že vypadá šťastně?“

Toto funguje jako úžasný startovací bod na to, abychom mluvili o emocích v určitém kontextu a bezprostředně našli slovo vystihující pocit jiného dítěte (smutný, vystrašený, nervózní, zraněný atd.)

Krok č. 3: Promluvte si o tom, co se stalo

Když budeme mluvit o tom, co druhé dítě cítí, chci se dostat na „proč“ se takto cítí. Zeptejte se něco jako „Proč jsi myslíš, že vypadá smutně? Jak jste si spolu hrály, když se cítí takto?“

Dětem to pomáhá pochopit, že jejich jednání má následky a že mají vliv na to, jak se cítí jiná osoba.

Krok č. 4: Vraťte to zpátky k nim

Nyní, když dítě rozumí jednání, které způsobilo, že jiné dítě se takto cítí, postavte ho do pozice toho druhého dítěte: „Jak by ses cítil, kdyby tě štípl? Byl bys smutný?“

Pak to zahrňte do kontextu: „Já bych nikdy nechtěla, aby tě někdo uštkl a způsobil ti smutek a nechtěla bych to ani pro někoho jiného. Je mou prací držet každého v bezpečí.“

Tím, že situaci otočíme na děti, zosobňuje se to a pomáhá jim to pochopit, jak se jiné dítě může v dané situaci cítit.

Krok č. 5: Zeptejte se jich, jestli je něco, co chtějí říct

Než vynucovat omluvu, se jich zeptám, jestli je něco, co by mohly chtít říct jinému dítěti. Pokud již rozumějí tomu, co je omluva, zpravidla to zapadne a samy se rozhodnou říct, že je jim toho líto.

Pokud to neudělají, nabídněte vysvětlení, jako například „Víš, někdy, když lidé udělají něco, co nemyslí vážně, nebo někdo ublíží jinému, řeknou, že je jim toho líto, že druhé osobě způsobili špatné pocity a dají jim vědět, že se to již nestane.“

Pak to aplikujte na situaci a opět je požádejte, jestli je něco, co by chtěly říct.

Zpravidla se omluví a já to pak ukončím tím, že mluvím o tom, co je třeba udělat nejblíže jinak (například jak používat svá slova, nebo požádat o možnost použít hračku, když druhé dítě už skončí).

V budoucnu se snažte oslavit pozitivní chování velmi konkrétní pochvalou, když uvidíte, jak to začaly používat („Mně se skutečně velmi líbí, jak používáš svá slova a čekám na to, že ty si budeš hrát s hračkou, je to jako když si my hrajeme pěkně spolu…“).

Mohlo by se zdát, že by to mohlo trvat dlouho, ale ve skutečnosti celá tato konverzace by měla trvat jednu až dvě minuty. Něco, co by trvalo déle, by neudrželo jejich pozornost a mohlo by se minout účinkům.

Přechod na tento přístup se nestane z noci do rána. Na to, aby se to pociťovalo přirozeně, je potřebný čas a trénink (a možná to budete muset průběžně vysvětlit ostatním rodičům, kteří jsou rozhořčeni tím, proč nedonutíte své dítě, aby hned bezprostředně řeklo, že toho lituje).

Já jsem ale zjistila, že když se důsledně držíte cíle, dokonce i velmi malé děti umí pochopit koncept omluvy a začnou měnit své chování.

Závěr

Pokaždé, když pracujete s těmito kroky, se situace „lituji toho“ může zdát jako stále se opakující.

Avšak přerušením a slovy „Já toho lituju“ (což je více než jen reflex) můžeme dětem pomoci stát se empatičtějšími a omluvě dát konkrétní smysl.

Nakonec se takto naučí v první řadě zabránit tomu, aby udělaly něco, čeho budou litovat. Budou si také více uvědomovat své chování a to, jak jejich chování ovlivňuje jiné lidi.

Kategorie: Články Značky: l-k

Reader Interactions

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

Doporučujeme články:

  • Méně je opravdu více: staňte se rodičem – minimalistouMéně je opravdu více: staňte se rodičem – minimalistou
  • 10 tipů, jak se stát pozitivním vůdcem (kterého dítě potřebuje)10 tipů, jak se stát pozitivním vůdcem (kterého dítě potřebuje)
  • Používání sociálních médií u teenagerů vede k internalizovaným problémům v chováníPoužívání sociálních médií u teenagerů vede k internalizovaným problémům v chování
  • Má vaše dítě ADHD? Pak má i těchto 11 superschopností!Má vaše dítě ADHD? Pak má i těchto 11 superschopností!
  • Trpí vaše dítě častými střevními problémy? Podle nejnovější studie to může signalizovat pozdější psychické problémyTrpí vaše dítě častými střevními problémy? Podle nejnovější studie to může signalizovat pozdější psychické problémy

Copyright © 2025 · Skvělý rodič · Všechna práva vyhrazena · Ochrana osobních údajů (Privacy Policy) · Kontakt

Pro zkvalitnění služeb využíváme soubory cookies. Používáním této stránky s tím vyjadřujete svůj souhlas. Rozumím Více informací
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT