Devítikilogramové dítě cestující v autě, které jede rychlostí 48 km/hod, udržíte na místě a v bezpečí působením síly, jako by bylo až třicetinásobně těžší.
Děti by měly cestovat v autosedačce otočené proti směru jízdy minimálně do doby dovršení 2 let. Americká pediatrická akademie (AAP) po desetiletích výzkumů zhodnotila, že pro malé děti je bezpečnější cestovat v protisměru jízdy.
Dnes však stále více rodičů trvá na tom, aby jejich dítě sedělo v protisměru jízdy i potom. Je to přehnané, nebo se jedná o opravdu nejbezpečnější způsob? Abychom mohli celou věc lépe posoudit, pojďme se podívat na to, co se děje při nehodě.
Proč je lepší sedět v autosedačce otočené proti směru jízdy
Ze všech smrtelných nehod pouze 7 % souvisí s nárazem zezadu. Drtivá většina (60-80 %) nehod s fatálními následky je způsobena nárazem zepředu nebo z boku.
Jedná se o klíčovou statistiku, protože při čelním nárazu je řidič vymrštěn dopředu (doufejme, že ho zajistí bezpečnostní pás), zatímco dítě sedící proti směru jízdy náraz zatlačí dozadu (rovnou do autosedačky).
Jelikož většina autonehod je právě čelní, mělo by být ve vašem zájmu, abyste dítě připoutali v protisměru jízdy.
Zvyšuje to totiž naději, že při vážné nehodě se dítě otočené zády nárazem vymrští do směru jízdy, do bezpečnostních pásů, ale působení sil při nehodě se rovnoměrně rozloží do autosedačky.
Díky tomu jsou krk a páteř dítěte chráněny (více o tom níže).
Nehoda z pohledu fyziky
Proč je tak důležité, aby byly síly při nárazu rovnoměrně rozloženy do celé sedačky, a nejen do bezpečnostních pásů?
Protože při každé havárii dochází hned ke třem srážkám: vozidlo narazí do překážky, tělo řidiče narazí na bezpečnostní pás a jeho vnitřní orgány narazí o tělesnou schránku.
Při čelní srážce dítě sedí (a proto ho síla nárazu jen zatlačí hlouběji do autosedačky), takže druhá a třetí srážka se odehrají přibližně ve stejnou dobu, což snižuje pravděpodobnost poškození vnitřních orgánů.
Jen tak mimochodem, síly, které na něj působí, nejsou zanedbatelné. Udržet na místě devítikilogramové dítě cestující rychlostí 48 km/hod vyžaduje tak velkou sílu, jako by bylo třicetinásobně těžší.
Ve výjimečné situaci, kdyby došlo k silnému nárazu zezadu při rychlosti 48 km/hod, dítě otočené tváří do zadní části auta by se nárazem vymrštilo dopředu a odpor by byl třicetkrát vyšší než jeho hmotnost.
Ale při mnohem pravděpodobnějším scénáři čelní srážky bude ta třicetinásobně vyšší síla vtlačovat dítě do autosedačky.
Pro kosti kojenců je nejlepší, pokud sedí v protisměru
Řekněme, že na pravidla nedbáte a umístíte vaše roční dítě do autosedačky, ve které sedí ve směru jízdy.
Řekli jsme si, že při čelní srážce při rychlosti 48 km/hod působí na bezpečnostní pás síla ve výši třicetinásobku hmotnosti dítěte. Co z toho vyplývá pro tělo vašeho vyvíjejícího se dítěte?
Pro míchu to není nic dobrého. Obratle malých dětí tvoří drobné kousky chrupavek, které se postupem času mění a spojují se do kostí.
Je jen 50% pravděpodobnost, že obratle krku se změní v kost před dovršením 2. roku života. Navíc ve většině případů děti nemají plně vyvinutou páteř až do věku 6 let.
Na rozdíl od kosti, chrupavka umožňuje míše natáhnout se až o 5 cm. Ale na druhé straně, stačí jen 0,6 cm a může způsobit ochrnutí nebo smrt.
Když náraz vymrští dospělého člověka prudce dopředu, obratle mu ochrání míchu před přílišným natažením (pokud se nezlomí kost). Pokud je však stejné síle vystaven kojenec, jeho mícha se může natáhnout až příliš, protože ji nemá co zastavit.
Páteř dítěte musí zároveň udržet těžkou váhu hlavičky (až do 25 % celkové váhy dítěte). Když tedy dítě narazí na bezpečnostní pás, hmotnost hlavičky natáhne míchu ještě více.
Jinak řečeno – bezpečnostní pásy sice chrání tělo vašeho dítěte, ale nijak nepředcházejí tomu, aby se jeho mícha při srážce ve vysoké rychlosti nepoškodila.
Proto je lépe umístit autosedačku tak, aby při nárazu dítě nebylo odkázáno právě na bezpečnostní pásy. Nehodové statistiky říkají, že toho nejlepšího docílíte tak, že dítě budete vozit proti směru jízdy.
Jak dlouho by mělo dítě sedět v autosedačce proti směru jízdy?
Ideální by bylo, kdyby tam zůstalo, dokud se mu nezpevní páteř. Bez CT skenu však není možné určit, kdy se tak stane (dokonce i ve věku 3 let je to sotva 50 % případů).
Pokud se tedy rodiče rozhodnou vozit své dítě v autosedačce otočené proti směru jízdy i po dovršení 2 let, není to přehnaná péče. Většina moderních autosedaček zaručí pohodlí i tříletým dětem.
A dokud se vyvinou jejich obratle, můžete je klidně vozit v protisměru jízdy. Určitě z toho neplynou žádná rizika (pokud dítě nepřesahuje doporučenou výšku a hmotnost stanovenou výrobcem), ale naopak – můžete tím hodně získat.
„Otočení dítěte proti směru jízdy nijak nesouvisí se stylem výchovy či názorem rodičů, zakládá se na vědeckých poznatcích,“ uvádí nezisková společnost Autosedačky pro nejmenší.
„Čím více máme poznatků z fyziky a fyziologie, tím lépe dokážeme ochránit naše děti před vážným zraněním.“
Zdroj: fatherly.com, Zpracoval: Skvelyrodic.cz
Napsat komentář