Věděli jste, že pokaždé, když večer vezmete do rukou oblíbenou knížku vašeho dítěte (určitě víte, kterou mám na mysli – četli jste ji už alespoň 300krát), připravujete ho na to, aby se dobře učilo?
I když se vám to možná nezdá, čtěte mu ji pořád dokola – pro přípravu do školy je to jako malý zázrak.
Jde především o pochopení slovní zásoby.
Tím, že dítěti každý večer čtete a povídáte si s ním, rozšiřujete jeho slovní zásobu. Jak se děti učí nová slova? Ze zkušeností a smysluplného kontextu. Jazyk dětské literatury je velice hravý. Pro dítě je nevšední a váš předškolák ho do sebe nasává jako houba.
Když se školkaři učí číst, rozvíjejí si především dovednosti, které jim pomáhají rozeznat a zvukově rozlišit slova. Slova však musí mít smysl.
Děti musí rozumět slovům, která čtou, protože jinak by nepochopily příběh. Slovní zásoba je však v rámci budování čtenářských dovedností často zanedbávána.
Jak to celé souvisí s testy a učením? Vždyť od školky k testování je ještě tak daleko… Nebo ne?
Ačkoli máte ještě dosti času na to, abyste dítěti začali vysvětlovat strategie při psaní testů, jeho úspěšnost závisí právě na porozumění čtenému textu.
Takže pokud mají děti bohatou slovní zásobu, dokáží lépe pochopit nový text. Od tohoto základu se odvíjí i jejich následující úspěch.
Pokud vám váš syn už milionkrát podává knížku Velké dobrodružství lokomotivy Tomáše a jeho přátel, nezoufejte. Nabízíme vám několik rad, jak si můžete večerní čtení ozvláštnit:
1. Pokládejte dítěti otázky
Zbožňuji klást otevřené otázky, protože se díky nim dozvídám, jak moje děti smýšlejí. Nedávno jsem dcerce četla úryvek, kde hlavní postava vyprávěla příběh o nejlepším příteli.
„Čím se liší nejlepší přítel od kamaráda?“ zeptala jsem se jí.
Zamyslela se a řekla: „Nechá si ode mě poroučet.“
Takovou odpověď jsem sice nečekala, ale poskytla mi prostor blíže jí to vysvětlit: „Moji nejlepší přátelé jsou zábavní, milí a líbí se jim stejné věci jako mně.“
2. Upřete pozornost na slovíčka, která jsou nová a u vás doma se běžně nepoužívají
Jednou jsem přišla do školky a paní učitelka dětem akorát četla. V textu se vyskytlo slovo obchvat. Paní učitelka přestala číst a vysvětlila dětem neznámé slovíčko. Až jsem poskočila radostí!
Žijeme na venkově a nemáme tu žádné obchvaty. Děti z naší školky s tímto slovem opravdu nepřicházejí do kontaktu. Velmi mě potěšilo, že paní učitelka dokázala rozeznat ojedinělé slovo.
Tím, že ho dětem vysvětlila, jim pomohla pochopit čtený text.
3. Ptejte se dítěte na detaily ilustrací
Pokud čtete tentýž příběh už stokrát, v určitých momentech je nesmírně důležité se zastavit a obdivovat ilustrace. Děti už znají celou knihu zpaměti.
Proto je důležité, abyste čtení přerušovali a všímali si detailů ilustrací. Ptejte se dítěte na obrázky a přimějte ho k tomu, aby použilo něco z nové slovní zásoby, kterou nabylo díky opakovanému čtení oblíbené knížky.
Každodenní čtení před spaním není jen úžasný způsob, jak rozvíjet mozek dítěte, ale také cesta, jak formovat jeho srdce.
Je nádherné, když se můžete s dětmi zakutat pod peřinu a společně se zasmát na nějakém veselém příběhu. V těchto uspěchaných dnech, které žijeme, jsou to pro mě ty nejkrásnější chvíle.
Zdroj: mother.ly, Zpracoval: Skvelyrodic.cz
Pavel says
Maminka, která vysvětlí svému dítěti rozdíl mezi kamarádem a přítelem výše popsanou definicí, ho připravuje na život plný mělkých vztahů, kde „přátelé“ mají být „zábavní a milí lidé, kterým se líbí stejné věci jako mě“.
Domnívám se, že i malé dítě může pochopit hlubší povahu vztahu, kterému říkáme přátelství. Přítel pomáhá, podpoří, neopustí… Nemusí být zábavný a dokonce se mu ani nemusí líbit stejné věci. Článek je převzatý ze zahraničního serveru, a přesto by bylo dobré provést korekci na české myšlenkové prostředí, které disponuje stále ještě konsensuální definicí hodnot mezilidských vztahů. Třeba jako je přátelství.