„Neovládám matematiku.“, „Já to prostě neumím udělat.“, „Tak velmi nenávidím matematiku.“
Některé děti milují matematiku. Pro mnohé další děti je však matematika dřina, přes kterou se budou muset probojovat, a pro některé děti je matematika příčinou obav, které je nenechávají spát.
Úzkost způsobená matematikou je skutečná věc a může z matematiky jako základní životní dovednosti, kterou se musíme naučit všichni, udělat noční můru – a to jak pro děti, tak pro rodiče.
S touto noční můrou jsem žil jako dítě a obávám se, že jsem ji přesunul na jedno z mých dětí.
Moje dcera nenávidí matematiku. Kvůli matematice je nevrlá a vystresovaná. Je přesvědčena, že matematiku neumí a je přesvědčena, že se jí nepodaří žádný test.
Nechci, aby byla vystresovaná, nechci, aby se vzdala matematiky a nechci, aby se vzdala sebe sama. Jak ale pomohu dítěti, které nenávidí matematiku? Zvláště když ani já nejsem matematický čaroděj?
Jak pomoci dítěti, které nenávidí matematiku
Ne všichni musíme být matematickými génii, ale všichni můžeme mít jistotu v mnoha matematických dovednostech.
Existuje množství věcí, kterými můžete pomoci svému dítěti překonat úzkost způsobenou matematikou a cítit se v ní jistěji.
1. Změňte matematiku na užitečnou věc
V souvislosti s matematikou si mé dítě nejvíce stěžuje na to, že matematika je „zbytečná“. Ve skutečnosti to není pravda, ale moje dcera potřebuje trochu pomoci, aby viděla, jak matematika souvisí s jejím životem.
Pokud umíte spojovat matematické údaje, které se vaše dítě učí s reálným životem, každodenními situacemi, může mu to pomoci pochopit jednotlivé pojmy a motivovat ho k tomu, aby se je naučilo.
Jak se může matematika, kterou se vaše dítě učí, využít nyní a v budoucnosti?
Mluvte o vyrovnávání rozpočtu, vypočítejte, kolik něco stojí, jaká je cena snížená o 30 %, využijte příklad přípravy přísad při vaření a jak by mohla být matematika potřebná pro budoucí kariéru v oblasti, o kterou má dítě zájem.
2. Udělejte z matematiky zábavu
Matematika nemusí být jen o učebnicích. Najděte nějaké zábavné způsoby na procvičování matematických dovedností.
Vyzkoušejte některé matematické hry. Existuje množství způsobů, jak vzít matematiku do rukou, učinit ji skutečnou a zábavnou.
3. Vezměte matematiku do rukou
Není nic „dětinského“ na tom, když používáte počítadlo nebo dokonce své prsty. I pro starší děti je užitečné mít schopnost vidět a manipulovat s objekty, aby se matematické dovednosti staly více praktickými.
Vezměte několik počítadel, abakus nebo několik čokolád. Můžete použít i lego nebo vyzkoušet číselnou osu.
4. Vyzkoušejte různé učební metody
Když se pracovní listy nebo učebnice stanou nudnými nebo prostě ještě více matou vaše děti, vyzkoušejte jiné učební způsoby řešení matematiky. Možná, když to digitalizujete, přilákáte neochotného studenta.
Mathspace je bezplatná, online možnost, která funguje na všech zařízeních, šikovně rozpoznává rukopis na dotykových obrazovkách, obsahuje vysvětlení prostřednictvím videí.
Je to takové, jako byste měli skutečného učitele, který vám vysvětluje jednotlivé věci. Je to skvělý způsob, jak změnit způsob, jak se učit matematiku.
5. Praxe dělá mistra
Lidé nejsou v matematice ani dobří, ani špatní. Takto to nefunguje.
Jistě, někteří lidé mají speciální talent na matematiku, ale většina z nás potřebuje cvičit, aby byla dobrá v matematice stejně jako potřebujeme cvičit, pokud chceme být dobří v čemkoliv jiném, co se učíme.
Nenechte, aby se děti vzdaly již po prvním pokusu. Vysvětlete jim, že čím více něco nacvičují, tím lepší v tom budou, a čím více nacvičují matematiku, tím lépe ji budou vědět.
6. Stanovte cíle a odměny
Když mají děti obavy z matematiky, často mají pocit, že se v tom nikdy nezlepší. Stanovit si malé cíle a zábavní odměny jim pomáhá si uvědomit, že něčeho dosahují.
Vyzkoušejte jednoduché věci, jako například: „Vyřeš deset matematických příkladů, a pak poslouchej svou oblíbenou píseň“ nebo „Věnuj se matematice 15 minut, pak jdi ven a hraj basketbal.“
7. Nedovolte, aby se domácí úkoly staly hrozbou
Nastavte rutinu a naučte své děti organizovat svůj čas a seřazovat úkoly podle jejich důležitosti a naléhavosti.
Pomozte dětem přiřadit čas v rozvrhu domácích úkolů na cvičení z matematiky i v případě, kdy právě nedostaly udělat domácí úkol z matematiky.
8. Zjistěte, jak se dostat k pomoci
Nečekejte, dokud se matematika stane obrovskou věcí, která visí nad hlavou vašeho dítěte. Zjistěte, jak se dá získat pomoc a požádejte o ni raději dříve než později.
Můžete napsat email učiteli, aby vám poradil? Může dítě navštěvovat kroužek domácích úkolů? Máte člena rodiny, který může pomoci vysvětlit věci?
Pro děti, které bojují, může žádost o pomoc znamenat problém, a proto zakročte a nabídněte možnosti a pomozte jim, aby se přes to dostaly.
9. Změňte své myšlení
„V matematice prostě nejsem dobrý.“, „Nikdy to neudělám správně.“
Negativní myšlení typu záhuby a zániku je pastí, do které spadne mnoho dětí a není z toho žádný užitek.
Pomoct svým dětem změnit způsob jejich myšlení a nacvičovat pozitivnější nastavení mysli vedoucí k růstu může vést k snesitelnějšímu vnímání matematiky a pomoci jim vidět pravdu – že chyby jsou součástí učení a že každý to může zvládnout.
I vy se ujistěte v tom, že své negativní pocity související s matematikou máte pod kontrolou. Děti se učí od nás, tak buďte dobrým modelem!
Závěr
Máte dítě, které „nenávidí“ matematiku? Jak zvládáte boj s matematikou a úzkost, která z toho plyne?
Máte pocit, že je to bitva, ve které můžete zvítězit? Napište mi o tom do komentářů!
Ladislav says
Dobry den . Máme dceru, která je ve 4 třídě a vůbec jí nejde matematika . Má samé 5 známky a nejhorší na tom je že jí to nevadí . Vůbec nevíme jak jí to naučit . Někdy nám tají že nemá domácí úkol ikdyz ho má . Sme ztoho špatní . Na pololeti dostane 5 stím už sme smíření . Nevíme ani jak začít a chtěli by sme to do konce roku změnit . Myslím že se málo soustředí a proto ji to vůbec nejde . A myslíme že ani nechce a nechápe že to musí umět . Můžete nám poradit ? Díky
Magda says
Dobrý den, děkuji za Váš článek a protože s tímto bojem bojujeme s dcerou už 5 rokem a mě dochází síly,cítím potřebu reagovat aspoň tady.Vcera mi moje dcera řekla po protrapenem učení čísel a litry slz, že je jí líto, že je špatná dcera.Byla nešťastná.Nemuzu se zbavit svých strašných pocitů a kam to může vést a zároveň jako rodič nevím co s tím.Zoufalost mě užírá každý den až mi puká ❤️.
veronika says
Já jsem v osmé třídě, když máme psát písemku v matice ,tak mám občas pocit ,, jo to je dobrý chápu to …´´ potom to učitelka opravý a mám 2 někdy 3 i když si řeknu ,, Tohle mi jde a funguje´´ .
A nechápu k čemu mi v životě budou vyšší mocniny .
Mám strach ze špatných známek takže chci mít samí 1 na výzu , ale pokud bych měla jednu jedinou 3 tak uz bych neměla ani vyznamenání …
Poradil by mi někdo?