Děti se učí nové věci každý den. Často je to vzrušující, ale také to může být vyčerpávající.
V poslední době jsem se snažila více dbát o to, abych povzbuzovala své děti k učení se nových věcí.
Následujících 10 podnětů by vám s tímto cílem mělo výrazně pomoci:
1. Nechte děti experimentovat s množstvím různých věcí… hudbou, sportem, uměním a různými zájmy. Čím více zkušenostem je dítě vystaveno, tím spokojenější a dobrodružnější bude. Zkoušet něco nového je prvním krokem k tomu, abyste se stali zručnými.
2. Poskytněte dětem hodně příležitostí k tomu, aby si vyzkoušely dělat věci po svém. Nežeňte je, když nežádají o pomoc!
3. I když žádají o pomoc, podívejte se, jestli jim můžete verbálně pomoci při jejich práci na vyřešení problému, namísto toho, abyste začali opravovat věci za ně.
Jako když vaše batole chce, abyste ho drželi za ruku, když se spouští po skluzavce, nabídněte mu, že namísto toho ho chytíte, až bude dole, a ověřte si, jestli je s vaším návrhem spokojeno.
Pokud ne, jděte a držte dítě za ruku! Pointa je nabídnout dítěti pomoc, aby učinilo věci po svém.
4. Pokud děti dělají něco jiným způsobem než vy a neexistuje žádný opodstatněný důvod k tomu, abyste to ještě korigovali, nechte je, ať dělají věci po svém. Například můj pětiletý syn je velmi unáhlený při vysávání, a přesto provádí pořádnou práci.
Vím, že mě sleduje, jak systematicky vysávám celou podlahu a pravděpodobně proto změnil svůj vlastní styl, ale zatím to dělá tak, jak to odpovídá jeho věku, což je na 100 % v pořádku.
Myslím si, že korigováním bych způsobila více škody než užitku… Já jen chci, aby pokračoval v cvičení svých dovedností při vysávání svým vlastním tempem.
5. Dovolte jim projevit emoce, aniž by jste je soudily. Když děti pláčou nebo špulí ústa, nebo něco nejde snadno, vžijte se do toho. Říci „není to až tak špatné“ nebo „neměj kvůli tomu obavy!“ může podcenit jejich pocity a často to vede k tomu, že se nebudou chtít znovu snažit.
„Vidím, že jsi kvůli tomu zklamaný“ nebo „je to v pořádku, že jsi nervózní, když je těžké něco udělat“ je často vše, co někdo potřebuje k tomu, aby se cítil být pochopen.
Uvědomění, že vám někdo rozumí, může způsobit, že se budete cítit jistější na to, abyste se o něco pokoušeli znovu.
6. Poskytněte jim podpůrné nástroje, aby procvičily nové dovednosti. Například dřevěné šněrovací tenisky jsou skvělým způsobem, jak si procvičit vázání tkaniček na botách.
7. Zeptejte se dětí, jestli mají nějaké otázky týkající se nově získaných zkušeností. Například když je vaše dítě již připraveno k prezentaci ve škole, mohli byste se zeptat: „Je něco, co chceš vědět o tom, jak se prezentuje?“ nebo „Chtěl by sis promluvit o něčem před zítřejší prezentací?“.
Dát jim vědět, že vy jste tady na to, abyste mluvili o věcech, může potlačit strach a dát jim šanci vyřešit problémy, které by jinak držely ve svých hlavách.
8. Dejte jim prostor a citovou podporu k tomu, aby si udělaly přestávku, pokud je to zapotřebí. Když se učíte, jak dostat míč do koše, nebo že dlouhé odloučení způsobuje hodně frustrace, proveďte na hodinu (den nebo týden) krok zpět a později se o to pokuste znova.
Někdy mohou potřebovat trochu více procvičovat základní dovednosti, nebo jen mít k dispozici více času, aby postupně rozvíjely nějakou speciální dovednost.
9. Nabídnout osobitou zpětnou vazbu („Vidím, že jsi opravdu tvrdě pracoval, abys zjistil, jak dělat ty složité pohyby!“) na rozdíl od obecného uznání („Dnes to byla dobrá práce“).
Pomáhá to dětem rozpoznat individuální dovednosti, které si rozvíjejí a cítit se dobře z úsilí, které do toho vkládají.
10. Buďte modelem! Zkoušejte nové věci ve svém vlastním životě a nechte, ať vidí vaše vlastní chyby a úspěchy. Když děti sledují odvahu svých rodičů a to, že dělají nové věci, aniž by se vzdali, je pravděpodobné, že i ony budou postupovat podobně.
Jakými jinými metodami povzbuzujete své děti k tomu, aby se učily novým dovednostem?
Napsat komentář