
Když jsem se zmínila o velkých inovacích v naší rodině od času, kdy jsme pro naše děti aktualizovali pravidla času stráveného před obrazovkou, mnozí čtenáři mi řekli, že i oni se potýkají s podobným problémem.
To, co funguje v jedné rodině, nemusí fungovat v té vaši. To bylo důvodem, proč jsem napsala tento příspěvek.
Může být pro vás zdrojem informací o tom, jak různé rodiny kontrolují čas svých dětí strávený před obrazovkou.
V tomto článku najdete:
- Otázky o tom, kdy je třeba vytvořit vlastní pravidla pro čas strávený před obrazovkou.
- Zdroje, kde najdete konkrétnější informace o tomto tématu.
- Příklady, jak jiné rodiny kontrolují čas strávený před obrazovkou.
- Hlavní věc, kterou jsem zjistila během rozhovorů se zhruba 50 rodinami, které si stanovily domácí „pravidla času stráveného před obrazovkou“ je, že pravidla jedné rodiny mohou být postaveny na zcela jiných prioritách než pravidla jiné rodiny.
Všechny rodiny spojuje fakt, že investovaly svůj čas do vytvoření jasných pravidel užívání svých mediálních zařízení.
Každá rodina má jedinečné potřeby, které se týkají médií. Stojí však za to mít jasná pravidla, abychom později neměli pocity viny a vybrali si to, kvůli čemuž se budeme cítit dobře.
Udělejte tento krok pro své děti, aby měly zdravý vztah k médiím.
Pro mě (a také pro mnohé z vás) je čas strávený před obrazovkou postojem. Upřímně řečeno, to je důvod, proč se naše děti dostaly mimo kontrolu.
Původně jsem chtěla být schopná pracovat v odpoledních hodinách. Nechala jsem je sledovat filmy nebo hrát si hry vždy na delší a delší dobu. Vyvolalo to však kruté sourozenecké souboje, nemluvě o nedokončených domácích úkolech do školy.
Kvůli sledování obrazovky jsme velmi tvrdě zakročili. I když první dny byly drsné, rychle došlo ke zlepšení chování a návratu ke hračkám a knihám odložených stranou.
Děti samozřejmě musí prodýchat, když jim není dovoleno sledovat televizi, ovšem to dobré podstatně převažuje nad tím špatným. Já se v této věci cítím jasněji, a to mě uklidnilo.
Vytvoření pravidel pro čas strávený před obrazovkou – otázky na přemýšlení
Když jsem poprvé revidovala naše pravidla o médiích, bylo obtížné odhadnout, kde začít. Trávila jsem čas ptaním se, co vlastně média představují, kdy a proč je používáme a čeho se obávám v souvislosti s časem stráveným před obrazovkou.
Tipy na vylepšení pravidel vašeho času před obrazovkou:
1. Buďte jasní. Použijte tyto otázky na to, aby vám to bylo jasné, pak si promluvte se svou rodinou a vytvořte si vaše vlastní pravidla.
2. Udělejte změny, pokud je to zapotřebí. Pravidla na čas strávený před obrazovkou je možné korigovat s ohledem na posun cílů rodiny a vývoj jejích potřeb.
3. Zveřejněte je. Sepište tato pravidla a zveřejněte je na místě, kde je může vidět každý, takže každého je pak možné brát na zodpovědnost.
Posouzení času stráveného před obrazovkou
1. Kdy podle vás sledování obrazovky nejvíce narušuje chod vaší rodiny? Jaké jsou vaše děti, když tráví příliš mnoho času sledováním médií?
2. Kolik času před obrazovkou tráví vaše děti teď? (Příprava do školy, čas trávený společně s rodinou, volný čas atd. Abyste to zjistili, můžete je sledovat jeden týden).
3. Jak používám obrazovku na práci a jak na hru? Kde jsou moje limity a s čím bojuji?
4. Kdy by bylo vhodné pracovat s médii?
5. Čeho se nejvíce obáváte při používání médií?
6. Kdy média člověka obohacují? Kdy umí nahradit aktivity, které chci, aby moje děti prováděly?
Stanovte si jasná očekávání
Příklady v závorkách nejsou předepsány, jsou to jen nápady, abyste přemýšleli o tom, co funguje pro vaši rodinu.
1. Co představuje čas strávený před obrazovkou ve vaší rodině? Jaká zařízení jsou používána a která používají děti bez omezení? Uveďte každé zařízení a jak se používá (tablet: pouze pro vzdělávací účely – žádné hry. Mámin mobil: výhradně na soukromé účely a žádné hry, TV: PS3, Netflix…)
2. Kdy jsou časy zcela bez obrazovky? Během dne nebo během řízení nějakých události? (před školou, u stolu, pozdravu ahoj/do vidění atd. Použijte svou odpověď na přiměřeném místě v předchozím textu tam, kde se mluví o tom, že „kdy média nejvíce ruší“, týká se to i hodnot, které zastává vaše rodina, když se rozhoduje.)
3. Kdy je povoleno strávit čas před obrazovkou?
4. Kdy uděláte výjimku? (cestování, nemoc, domácí práce atd.)
5. Co musí být učiněno předtím, než se bude trávit čas sledováním obrazovky? (uklízení, domácí práce, hry mimo domov atd.)
6. Kde mohou být používána tato zařízení? Jak budete dohlížet na tyto činnosti? (zařízení v ložnici? za zavřenými dveřmi? v závislosti na věku? požadovat přístup přes heslo? atd.)
7. Kdy budou muset děti požádat o povolení od rodičů? (stahování her? YouTube? v domě přátel? když si dopisují online? atd.)
8. Jaká jsou pravidla pro poskytování osobních údajů? (jméno, adresa, kontaktní údaje)
9. Jak by děti měly mluvit s hosty a jak s obrazovkou? (Pozdravení? Loučení? Jsou média povolena, když přijdou přátelé?)
10. V důsledku jakého řízení bude odňato privilegium trávení času před obrazovkou?
11. Jaké jsou následky zneužití vaší důvěry?
12. Jak by měly děti zacházet s elektronikou? Jaké jsou následky nesprávného používání elektroniky?
Doporučené zdroje informací o čase stráveném sledováním obrazovky
Knihy (v angličtině):
1. Čas před obrazovkou: Jak elektronická média – počínaje videi pro děti až po vzdělávací softwary – ovlivňují malé děti
Autor: Lisa Guernse
Vyrovnaný pohled na média a děti. Namísto jednostranných negativních vyjádření o médiích a zdůvodnění, proč by je děti měly používat nebo ne, vám tato kniha podává informace přímo.
Autorka přes optiku kognitivního rozvoje vybízí čtenáře k tomu, aby mysleli kriticky a zohlednili pravidlo „3C“ – kontext, obsah a dítě jako individualitu.
2. Praktická příručka pro rodičovství v digitálním věku: Jak vychovávat bezpečné, vyrovnané a zapojené děti a dospívající.
Autor: Winifred Lloyds Lender PhD.
Zásady prezentované v příručce se zaměřují na vytvoření mediálního plánu, který bude fungovat pro vaši rodinu. Tato kniha vám pomůže nezávislým způsobem prozkoumat různé problémy týkající se médií.
Kniha obsahuje i 45stranovou přílohu s pracovními listy a zdroji informací, díky kterým tento mediální plán bude moci reagovat na rozvoj vašeho dítěte a digitálního světa.
3. Rodičovství ve věku zlodějů pozornosti: Krok za krokem průvodce na vyvážené používání technologií, zdroj Lucy Jo Palladino
Tato kniha doprovází rodiče přes systém, jak pomoci svým dětem vyznat se v médiích v podmínkách digitálního světa.
Dětem poskytuje nástroje potřebné k cílenému využívání médií tak, aby se udrželo jejich soustředění, dokonce i v prostředí návnad vždy přítomných obrazovek soutěžících o jejich pozornost.
Nápady jiných rodičů na kontrolu času, který děti stráví před obrazovkou
Podívejte se, jak některé rodiny kontrolují čas strávený před obrazovkou ve svých domovech.
Tyto příklady mohou podnítit nápady, jak byste to vy chtěli udělat s vašimi dětmi.
Čas strávený před obrazovkou pro předškoláky
Zaprvé: Předtím, než se použije nějaká elektronika, dům musí být uklizený. To se týká i dospělých (což je pro nás největší problém – udržet mámu a tátu dál od elektroniky!).
Druhé pravidlo je, že čas používání elektroniky musí být zasloužený. Můžete si ho zasloužit cvičením, čtením, hraním si venku (musí to být pohyb a/nebo zkoumání – žádné sezení na verandě!) nebo uklízením (drhnutí, čištění podlahy atd. … ne to požadované uklízení).
Jediný čas, kdy jste osvobození od této povinnosti, je rodinný filmový večer (zpravidla ho organizujeme jednou za týden, když opravdu potřebujeme odpočinek) nebo cvičení během sledování televize (skákání na trampolíně je oblíbené!). – Erika (děti ve věku 1 a 4 let)
U nás je právě mediální půst. Zjišťuji, že jsem osoba typu všechno anebo nic a pro mě je mnohem jednodušší říci NE na 100 %. Zde je důvod…
Když moje děti vědí, že existuje jen 1% šance, že bych mohla říci ANO na nějaký TV program nebo hru v mobilu, budou se snažit a snažit, pokud jim to nedovolím, protože mě odchytí v mé slabé chvíli.
Když jsem si jistá, že jim nedávám na výběr, pak asi o den přestanou prosit a přemýšlejí o něčem jiném, co by mohly dělat.
– Bonnie (děti ve věku 3, 5 a 8 let)
Čas strávený před obrazovkou pro děti ve věku základní školy
My máme domácí školu, takže na tom je to založeno. Vytvořila jsem plakát s pravidly a připevnila jsem ho na lednici, a tak si to umíme zapamatovat. Naše aktuální mediální pravidla jsou tyto:
Internet, filmy nebo PS3 hry jsou povoleny pouze v obývacím pokoji. Tablet v současnosti slouží pouze na výukové účely. (Bez našeho souhlasu děti stahovaly hry a my jsme si uvědomili, že jsme vlastně ani nevěděli, co děti hrají; nelíbilo se nám, že stále odešly do své vlastní nereálné země, schoulené sami do sebe.)
Školní dny – žádná média před 15:30. Po 15:30, pokud již mají udělané všechny domácí úkoly do školy, domácí práce a pokud mají uklizené jejich pokoje, mohou se věnovat médiím. Televizi mohou sledovat spolu se sourozenci.
Víkendy – stále platí pravidlo, že domácí úkoly do školy musí být udělány, domácí práce a pokoj musí být v pořádku, ale čas je flexibilnější. Někdy se o víkendech zcela vyčerpají, ale také se snažíme o rodinné aktivity, jako jsou hraní her, jízda na kole nebo práce na dvoře, a tak se to obecně vyvažuje.
– Alissa (děti ve věku 5, 8 a 11 let)
Naše pravidlo je žádná média během týdne, s výjimkou čtení. První 2 týdny byly nejtěžší…
Ujistila jsem se, že jsem udělala vše potřebné, aby si miminko zdřímlo a aby si můj 4letý syn odpočinul. Udělala jsem nějaké přípravy na večeři atd., abych se jim poté, co se syn vrátí domů ze školy, mohla plně věnovat.
Všichni jsme hráli karetní hry a stolní hry. Šli jsme se projít a jezdili jsme na kole. Četli jsme spolu knihy. A teď, po měsíci, se nikdo ani nezeptá na tablet nebo televizi.
– Jessica (děti ve věku 2, 4 a 8 let)
Zvykli jsme si na to, že máme vypracovaný systém, kdy si děti musí zasloužit každý čas strávený před obrazovkou. Principem je čtvrtina, která má cenu 30 minut.
O čtvrtiny přijdou, když si neudělají své práce nebo nedodržují okamžité pokyny atd. Mohou však získat více čtvrtin, když uklidí navíc a získají ještě více, když vidíme, že dělají věci od srdce, příjemně se chovají atd.
Ale co když nemají žádné čtvrtiny? Odpověď na otázku: „Mohu si hrát na počítači?“ byla velmi jednoduchá.
Fungovalo to většinou velmi dobře, jen jsme začali mít pocit, jako by to bylo podnikání a my jsme s nimi zacházeli jako se zaměstnanci. S tímto systémem jsme začali, když jsme si všimli, že trávení času před obrazovkou děti považují za právo, nikoliv privilegium.
Přestali jsme s tím v zájmu měkčího přístupu – takového, který bere v úvahu jejich postoj, a také to, že musí udělat i jiné potřebné věci atd. A budu to často používat jako páku, aby se hýbaly rychleji.
Podobně jako choď se připravit do postele a já zapnu film na _: __. Když přijdeš později, zmeškáš začátek!
– Ruthanne (děti ve věku 4, 8 a 11 let)
Čas strávený před obrazovkou pro teenagery a dospívající
Během několika posledních týdnů jsme zkoušeli systém „vydělání si“ času před obrazovkou na zařízeních, která nemají monitor. Bylo to tak, že o víkendu jsme dělali něco, co nebylo vázáno na monitor.
Takže když si chtějí hrát s iPad-em jednu hodinu, nejprve musí jednu hodinu dělat něco, co není vázáno na obrazovku (jít plavat, jezdit na kole, číst knihu, pomáhat s domácími pracemi).
– Li-An (děti ve věku 10 a 14 let)
Žádná elektronika v ložnici po deváté večer (v 19:00 hodin pro devítileté dítě) – což je jedna hodina předtím, než zpravidla chodí spát. To zahrnuje všechny obrazovky, nejen telefony, výjimkou je počítač na domácí úkoly pro starší děti, pokud je to zapotřebí.
Náhodné kontroly telefonů se vyskytnou.
Žádné telefony v čase domácích úkolů, jídla, času s rodinou (včetně sledování filmu).
Omezujeme videohry a Netflix na zhruba jednu hodinu denně, ačkoliv čas prodlužujeme, když hrajeme všichni nebo sledujeme spolu film o víkendu. Děti obvykle raději dělají jiné věci, a proto nám to nedělá problém.
Žádný facebook, pokud jim není alespoň 14 let, a musí nás o to požádat, mít nastavenou úplnou ochranu soukromí a musí si nás přidat mezi přátele.
Ještě poznámka – můj manžel a já odkládáme své telefony přes noc, během jídla a času s rodinou do košíku, dáváme pozor na to, abychom čas strávili čtením, povídáním si a hraním her, namísto toho, abychom se bezmyšlenkovitě dívali do mobilu, když jsou u nás děti.
– Sarah (děti ve věku 9, 16, 18 let)
Závěr
Jaké jsou vaše největší problémy v souvislosti s časem stráveným před obrazovkou?
A pokud máte nějaké funkční rutiny související s využíváním času stráveným před obrazovkou, dejte nám o tom vědět. Chtěli bychom se podělit o několik příkladů – uveďte i věk svých dětí. Díky!
Napsat komentář