V ten den jsem zpoza tenkého skla svého internátního pokoje cítila vůni venku posečené trávy. Pokoj byl tichý a můj zkušební sešit byl zavřen. Ukončila jsem to.
Každý příklad byl vyřešen. Jak jsem tam seděla, voníce trávu a sledujíce, jak studenti otáčeli listy ve svých knihách a odcházeli na letní prázdniny, přistihla jsem se při tom, jak jsem zaplavena emocemi.
Vidíte, tato třída mě stála více slz než cokoliv jiného, co jsem dosud udělala. Učitel byl strašný a matematika byla široko daleko mou nejslabší stránkou. Zašla jsem však ještě dál.
Léta bojů s matematikou se mi honila hlavou, zvláště ten den v 5. ročníku, kdy se celá třída smála, protože já jsem nemohla vyřešit odpověď na otázku, kolik je 6×6.
Ano, právě tehdy, na vysoké škole, jsem plakala. Nevím, jestli to byla úleva z ukončení velmi těžké školy, nebo jestli to bylo způsobeno strachem z toho, že bych nedostala dostatek bodů, které jsem chtěla získat ze závěrečné zkoušky, před kterou jsem seděla.
Anebo to bylo jen zapříčiněno dosažením ukončení tohoto předmětu, NAVŽDY, předmětu, který, jak se ukázalo, byl pro mě velmi těžkým.
Cokoliv to již bylo, cítila jsem vděčnost za to, že jsem toho dosáhla a za to, že skončil den, kdy se stalo něco velkého.
Můžete si přečíst tento příběh a mít pocit, že se umíte vcítit do mé naprosté nenávisti vůči matematice. Nebo snad se umíte vcítit do pocitu vítězství, když se něco skončí.
Když jste ale tací jako většina lidí, budete se dívat na slovo „matematika“ a řeknete: „Ano, správně. Lidé, kteří se dostanou tak daleko, nikdy nezápasili s matematikou.“
Přesně na to vás však dnes chci upozornit.
Je to lež. Ano, udělala jsem to a prošla jsem (se samými jednotkami) přes dvě úrovně předmětů z matematiky. Ale nebylo to proto, že matematika byla pro mě jednoduše lehká.
Vzpomeňte si na tu dívku v pátém ročníku, která neznala odpověď na to, kolik je 6×6. Ano, bylo to až tak špatné. Matematika byla, odkdy si vůbec pamatuju, pro mě dennodenním zápasem.
Tak proč vám to vůbec říkám?
Je to snadné. Protože potřebujeme pochopit, že i ty nejtěžší věci v životě – ty věci, se kterými bojujeme nejvíce – se mohou stát něčím velmi dobrým.
Můj boj s matematikou rostl akademicky a naučil mě vytrvalosti. A chci, aby to tak bylo i pro vaše dítě. A co, když on/ona zápasí právě teď s matematikou. To není navždy a spolu to můžeme zvládnout.
Zkuste si zapamatovat, že jsou to právě naše životní zápasy, které nás posunou na úroveň, které mnozí nikdy nedosáhnou. Takže, pusťme se do práce, kterou je pomoc našim dětem, aby excelovaly v matematice. Jste připraveni?
Co dělat, když vaše dítě zápasí s matematikou
1. Získejte základy
Toto je oblast, v níž většina našich škol selže. A mnohé z matematických programů domácích škol sledují podobné trendy. Pokud máme být úspěšní v matematice, musíme se naučit základy.
Neexistuje způsob, jak to obejít, a bez toho nikdy nedosáhnete úspěchu.
Neobávejte se geometrie, kritického myšlení, algebry, slovních příkladů a jiných matematických konceptů.
Zaprvé, musíme se dostat k našim matematickým pojmům přímo.
Pokud máte dítě, které bojuje s matematikou, chce to vaše okamžité soustředění. Přestaňte dělat cokoliv jiného. Pokud není silné tady, pak to silné nebude nikde.
U mě doma používáme program nazvaný Xtramath. Je zcela bezplatný a funguje přes internet. Student do něj chodí denně a řeší stanovený počet matematických úloh.
Začíná se sčítáním a celou dobu prochází dělením. Vaše dítě získá své vlastní přihlášení, a tak může sledovat svůj pokrok.
V minulosti jsem používala mnoho zábavných programů a aplikací (například Math Bingo), ale tento program zdaleka převyšuje konkurenci v tom, že je šitý na míru k specifickým pojmům, se kterými vaše dítě potřebuje pracovat.
Jsou to jak na osobu šité individuální bleskové karty se zabudovaným hodnotícím systémem.
Nepoužívejte matematický program nebo osnovy, pokud nemáte tento problém vyřešený. Ano, další věci počkají a vaše dítě bude v pořádku, i když ho ještě nebudete učit tyto věci.
Budovat správný základ (nebo se vrátit k jeho znovubudování) změní všechno.
2. Nechte, aby děti učil počítač
Děti často bojují s matematikou, protože si neumí přečíst výklad a pokyny.
Ve veřejných školách je to nastaveno tak, že mnohé děti mají individuální učební plány, které umožňují učiteli, aby přečetl studentovi pokyny a příklady, dokonce i během standardizovaného zkoušení.
Cílem je umožnit zkoušení na prokázání skutečných matematických dovedností, a ne toho, jaké dovednosti má dítě z hlediska čtení.
Vaše dítě může zápasit se stejným problémem. Jednoduchým řešením je využívat počítačových programů, které dětem přečtou příklady a naučí je teorii, vysvětlí jim ji.
Je to více vizuální, názorné a většina dětí dosáhne mnohem vyšší úrovně úspěšnosti. Nemluvě o tom, že většina rodin s domácími školami má několik dětí, čímž to má máma mnohem těžší, protože musí každé slovo svému dítěti přečíst.
My používáme pro tento účel výukové učebnice a máme to rádi! Moje děti prošly od každodenních slz kvůli matematice ke skutečné radosti z předmětu.
3. Udělejte z matematiky čtení
Je to směšné, jak všichni bojujeme s různými věcmi. Některé děti zápasí s matematikou, protože zápasí se čtením. A jiné děti zápasí s matematikou, ale nezápasí se čtením.
Moje nejstarší a já jsme na tom stejně. Obě jsme nepřesnými čitateli a matematika je v našich hlavách nesmyslem. Pro mě, i když jsem absolvovala vysokoškolský stupeň matematiky, je matematika STÁLE velkým nesmyslem.
Prostě jsem se tím propracovala. Není to však nejlepší způsob (a je spojen se slzami a zápasy).
Jedna věc, kterou jsem našla, abych pomohla své dceři, je to, že matematiku jsem jí prodělala na čtení. Existuje jeden seriál nazvaný život Freda, který dělá přesně toto.
Místo toho, aby se soustředil na technické postupy, každý matematický příklad promění na příběh. Moje nejstarší dcera přečetla první čtyři knihy za jeden den, v ten den, kdy jsme je dostali, protože si to natolik užívala.
4. Udělejte jednoduchá vylepšení
Je ještě jedna věc, kterou je třeba vzít v úvahu v případě, kdy vaše dítě zápasí s matematikou. Jedná se o provedení jednoduchých vylepšení ve vašem programu.
Nechte ho 15 minut počítat a udělejte si přestávku. Ubezpečte se, že matematiku uděláte jako první věc, ale hned brzy ráno, dokud je mysl dítěte čerstvá, a ne až tak moc unavená.
Umožněte svému dítěti postavit se, lehnout si na podlahu, nebo použijte jakoukoliv metodu, kterou dítě chce, v zájmu toho, aby zůstalo soustředěné na splnění úkolu.
Jste na řadě
Pro případ, že to nebylo dostatečně jasné, mi dovolte, ať to řeknu ještě jednou. Matematiku můžete zdolat. Nemusíte se jí vzdát nebo ji odložit bokem.
Můžeme splnit naše akademické cíle a nenechat se tímto tématem zdolat. Takže, začněme ještě dnes.
Napište své komentáře a řekněte mi jednu věc, kterou změníte už zítra, abyste pomohli svému dítěti zvítězit nad matematikou.
Napsat komentář